Innehållsförteckning
- Resan mot den 20e mars 2025 på nya Maxim har börjat!
- Premiär för nytt kunskaps- och inspirationskoncept kring Employer Branding
- The Magnet Awards. Bäddat för rafflande mästerskap!
Together. To get there
Yes, allt handlar om relationerna med de människorna som bygger värdet i din verksamhet. Eller som vi säger; happy people. De är magneten i varumärket, motorn i lönsamheten och hjältarna i er berättelse.
Har man som oss uppdraget att skaka om och vitalisera begreppet Employer Branding och lyfta fram de människor som inspirerar, gör skillnad och fantastiska saker i branschen får man anstränga sig lite hårdare.
Därför blir Magnet 2025 på Maxim en upplevelse utöver det vanliga. Först ut är nya konceptet Magnet Summit – det största kunskapseventet om Employer Branding i sitt slag. Grundare av Magnet Summit är Helena Rex (på bilden) som har showrunner Anna Dyhre och moderator Erik Bergström vid sin sida.
Hieronymus Rony Lutz (på bilden) har tillsammans med Helena varit med sedan Magnet rotades som SM i Employer Branding 2017. Rony är tävlingsgeneral för The Magnet Awards. Den prisutdelning som toppar dagen på Maxim den 20e mars 2025. Rony har Maria Swahnström som showrunner. The Magnet Awards som fyller 8 år är tävlingen som hyllar de Employer Branding-initiativ som väcker känslor, flyttar varumärken och gör upplevd affärsnytta.
Välkommen att läsa mer om Magnet Summit och Awards i detta första nummer av vårt gemensamma nyhetsbrev.
Helena Rex, Magnet Summit
Hieronymus Rony Lutz, The Magnet Awards
People of Magnet
Louise och hennes jury sätter ny kraft bakom ordet ”inkludering”
Vem: Louise Papucui, affärsutvecklare & Creative Director på ATOM Collaboration och jurymedlem i The Magnet Awards.
Hej Louise, din jury i kategorin ”Kultur och inkludering” vill brejka en stor nyhet inför The Magnet Awards 2025?
– Ja, jag har haft äran att sitta i denna fantastiska Magnet-jury under flera år. Varje år vässar vi våra metoder för att verkligen nagla de tävlingsbidrag som förtjänar en plats på prispallen och i människors medvetande. I år har vi därför tillsatt ett Diversity Board som stärker bedömningens trovärdighet och säkerställer att vi tar hänsyn till ett bredare uppsättning perspektiv och erfarenheter.
Även om juryn har en mångfacetterad bakgrund, representerar vi inte samtliga av de sju diskrimineringsgrunderna, och vissa viktiga perspektiv saknas. Därför mobiliserar vi ett Diversity Board för att komplettera vårt arbete och fördjupa våra insikter inom områden där vi själva inte har tillräcklig representation.
Hur Diversity Board stärker jury-arbetet:
1.Brett perspektiv på mångfald: Diversity Board består av personer som representerar de sju diskrimineringsgrunderna samt andra relevanta perspektiv inom mångfald och inkludering. Detta gör att vi kan säkerställa att våra bedömningar inte bara bygger på en snäv tolkning av inkludering utan på en mångfacetterad och djup förståelse av begreppet.
2.Ökad kvalitet och trovärdighet i bedömningen: När vi inkluderar fler röster kan vi minska risken för omedvetna fördomar i vårt arbete. Det bidrar till att våra bedömningar blir mer nyanserade och att vi utgår från fler infallsvinklar när vi diskuterar och poängsätter bidragen.
3. Hållbarhet och långsiktighet i Magnet Awards: Genom att etablera ett Diversity Board stärker vi Magnet Awards i stort. Vi signalerar att vi ser på kultur och inkludering som fundamentala delar av våra värderingar och att vi arbetar aktivt för att förankra mångfald och jämlikhet på alla nivåer, från juryarbete till våra vinnande bidrag. På så vis visar vi att våra värderingar inte bara är ord, utan att vi implementerar dem i våra processer för att skapa en mer inkluderande och hållbar framtid för branschen
Enablers of Magnet
Great Place To Work och tungviktstiteln
Vi är mycket stolta att Great Place To Work presenterar Employer Branding - Sveriges Grand Prix 2025.Detta är tungviktstiteln i The Magnet Awards som ärar ett internt och externt sammanhängande helhetsarbete. Och hyllar en arbetsgivare som visar hur deras Employer Brand och strukturerade varumärkes-resa har levererat verklig affärsnytta genom insikt, testning och utförande. Det juryn synat är det helhetliga, en tydlig metodik och ett imponerande genomförande.
Det här priset speglar det vi själva brinner för; att en stark företagskultur och ett genomtänkt Employer Brand leder till riktiga resultat. Vi vet också att såna här saker tar tid och därför känns det extra viktigt att få vara med och hylla de organisationer som lyckas bygga och bevara sin kultur under lång tid, säger Emma N Stara, marknadschef på Great Place To Work.
Legends of Magnet
Anna Dyhre
Bildtext: Denna powerduo kommer navigera publiken genom Magnet Summit på nya Maxim den 20e mars 2025. Till vänster Anna Dyhre som många känner som föreläsare, författare och inspiratör av första graden inom Employer Branding. Till höger Helena Rex, grundare av Magnet Summit.
Hej Helena, du jobbar hårt med att stöpa nya konceptet Magnet Summit, Ge oss din bild. Vilket värde ska detta nya Employer Branding-event ge publiken?
Vi tjuvstartade lite förra året med ”Branschdagen” men nu är tiden mogen för en ny helhet med ett högre syfte.
Min tanke med Magnet Summit är att skapa ett större kunskaps- och inspirationsforum för alla som jobbar med Employer Branding. Att visa vad som gör framgångsrika arbetsgivare framgångsrika och hur man bygger lönsamhet, engagemang och varumärke genom en stark välmående kultur.
På Magnet Summit 20 mars välkomnar vi till ett fullmatat event som sätter fokus på de senaste trenderna, utmaningarna och innovationerna inom Employer Branding.
Vilka spaningar ligger till grund för Magnet Summit-konceptet?
- Våra erfarenheter från vårt gemensamma arbete med The Magnet Awards visar en tydlig trend: det efterfrågas ett forum för inspiration, kunskapsdelning och nätverkande inom Employer Branding. Det erbjuder vi nu genom en mix av events och nätverksträffar under året.
När konkurrensen på talangmarknaden hårdnar och jobbsökande allt mer beter sig som konsumenter, har employer branding de senaste åren blivit en överlevnadsstrategi för allt fler företag.
Konsten att både kunna attrahera, behålla och engagera medarbetare är något som diskuteras i allt från styrelse- till fikarum. Behovet att kunskapsutbyte mellan branscher och företag är stort.
Därför behövs ett nytt helhetskoncept för Employer Branding menar vi.
Det ryktas att branschprofilen Anna Dyhre ska vara showrunner?
Stämmer. Jag är så stolt över att jobba nära Anna. Få är så välrenommerade inom Employer Branding området som Anna och att vi gör detta tillsammans är verkligen hedrande.
Hon har en fantastisk karisma och glöd på scen så jag vågar utlova ett högt tempo, kluriga frågor och många skratt.
Anna kommer leda Magnet Summit och ta publiken genom temat ”En ny generation Employer Branding”. Bland annat kommer vi få veta hur AI påverkar arbetsgivarstrategier och hur organisationer kan identifiera och attrahera dolda talanger och mycket mera.
Program och bokning
The Magnet Awards 8 år
Bildtext: Tävlingsgeneralen med ”stora öron” Hieronymus Rony Lutz. Rony är copywriter och Employer Branding-strateg och har utvecklat Employer Branding som disciplin sedan 2006. Han är också medförfattare till boken ”Så bygger arbetsgivare starka varumärken”.
Mycket står på spel i The Magnet Awards.
Står du på prispallen?
Nu klockar vi in det 8e året med ”Magneten” Rony. What´s new Pussycat? Du är nu strategisk och operativt ansvarig för hela detta SM i Employer Branding?
–Ja, och det sagt med både stolthet och ödmjuket. Jag är stolt att de byråer som är founding partners; Universum, Whydentify, Business & People, Oddwork och Coreworkers ser mig byxad att ta hela ansvaret för The Magnet Awards. Det innebär att jag får utveckla konceptet efter eget huvud – utan inblandning från byråerna. Men vi känner varandra utan och innan och har haft vanan att bollplanka prestigelöst under de 8 år som vi jobbat med detta SM i Employer Branding tillsammans, Jag har dessutom jobbat länge på både Coreworkers och Universum genom åren.
–Jag är också ödjmuk och rustad med stora öron för att möta den feedback vi fått tidigare. Därför vill jag till exempel jacka upp Magnet Awards förmåga att tjusa arbetsgivare från hela riket – så det finns chans att se större lokal spännvidd på prispallen. Jag har också inventerat tävlingsklasser, juryarbete och funderat på hur vi ska kunna visualisera tävlingsbidragen och de problem som arbetsgivarna löst på smarta sätt. En annan självklarhet är att ge mer space åt arbetsgivarna under prisutdelningen, så det inte bara blir ”byråglans” på scen.
Magnet Awards
All info om nya Magnet Awards, den juryn som är en fantastisk hjärntrust med 43 medlemmar, möjligheterna att skicka in tävlingsbidrag i de 7 kategorierna: Kampanj, Kultur & Inkludering, Strategi, Tech, Kreativ innovativ klass, Fristående video och tungviktarklassen Grand Prix.
Bildtext: Maria Swahnström leder prisutdelningen under The Magnet Awards. Hon är bejublad föreläsare, coach och en engagerad och passionerad hälsoexpert som brinner för att se till att hela människan mår bra, både kroppsligt och själsligt. Genom sitt arbete fokuserar hon på helheten och hur olika aspekter av livet påverkar vårt välmående.
Relaterat