Start / Historik

Alla talare 2025

image

Erika Rydgren

Med över ett decenniums erfarenhet inom förändringsledning och social hållbarhet delar Erika Rydgren konkreta insikter om hur företag kan använda mångfald och inkludering som en resurs för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke och framgångsrikt attrahera talang.

Erika Rydgren är vd på Inclusive Impact, ett konsultbolag som stödjer några av Nordens största företag – från tech till industrisektorn – i deras strategiska arbete med social hållbarhet, mångfald och inkludering.

LinkedIn

image

Magnus Lodefalk

Magnus Lodefalk, docent och lektor i nationalekonomi vid Örebro universitet samt forskare vid Ratio. Magnus kom för ett år sedan ut med boken - ”AI och jobben” (Ratio) som väckt stor uppmärksamhet och gjort Magnus till en efterfrågad föreläsare.

Magnus har även initierat det tvärvetenskapliga AI-Econ Lab vid Örebro universitet och Ratio, ett lab som är en hub för att undersöka hur AI påverkar arbetsmarknaden.

Magnus kommer under Magnet Summit diskutera hur AI väntas påverka de flesta jobben i termer av löneutveckling, produktivitet, kompetenskrav och innehåll. AI kan användas för att till viss del ersätta mänskliga förmågor och kunna förstärka andra. Hur ser det ut inom HR och kommunikation framöver? Vad kommer ersättas och vad kommer de som vill hänga med i utvecklingen att behöva förstärka?

LinkedIn

image

Emma Stenström

Emma Stenström är docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, krönikör och författare till boken Bubbelhoppa. Hon är chef på Handelshögskolans forskningscenter för konst, kultur och företagande, har varit gästprofessor vid Konstfack, programledare på SVT samt forskare i Montreal och Berlin

LinkedIn

image

Katarina Önell

Katarina Önell är seniorkonsult hos Kantar med mer än 25 års erfarenhet av att stödja ledare i verksamhetsutveckling för att skapa engagerande medarbetare och starka varumärken. Hon är en av Kantars globala experter inom employer branding och har arbetat med både internationella och svenska företag samt offentlig sektor.

Som diplomerad coach och med erfarenhet från olika ledarroller, faciliterar hon ledningsgrupper, coachar chefer och utbildar ledare. Katarina har varit aktiv i ledarutbildningsprogram i Asien, Europa, USA och Skandinavien.

Katarina anlitas regelbundet som föreläsare om arbetslivets utveckling och är jurymedlem för Employer Branding College och Kantars årliga utmärkelser av inspirerande employer brand arbete. Hon har även varit ordförande för Diversity Charter Sweden, ett av EU kommissionens 26 nationella charters som verkar för ett mer inkluderande arbetsliv.

LinkedIn

image

Hans Petter Stub

Med 25 års erfarenhet inom byråvärlden är Hans Petter Stub Norges mest erfarna konsult inom employer branding och har arbetat med många av Norges mest attraktiva och största arbetsgivare som Equinor, DNB och TINE.

Han har arbetat med nordiska projekt för bland andra Tietoevry, SATS, Fujitsu, Elgiganten och Sector Alarm.

Hans Petter är en ofta anlitad föreläsare både nationellt och internationellt, och har undervisat i konsten att attrahera, behålla och engagera medarbetare på flera högskolor.

LinkedIn

Seher Yilmaz

Seher Yilmaz är specialist inom jämlikhet och inkludering på Samhall. Hon har tidigare varit organisationsutvecklare med fokus på inkludering på SVT, varit ordförande för jämlikhetsstiftelsen Rättviseförmedlingen samt arbetat som kommunikationskonsult.

Seher har även skrivit två böcker på temat rasism, Vad jag pratar om när jag pratar om rasism (2021) och Om rasism. Och vägen framåt (2024) – ett läromedel för elever på högstadiet.

LinkedIn

image
image

Anna Edstedt

Anna Edstedt, kommunikationschef på Consid och ansvarig för Employer Branding, har på kort tid blivit en profil inom Employer Branding sfären. Tillsammans med ett marknadsteam på 15 personer driver hon dagligen marknadsföring och employer branding för det växande jätteföretaget Consid. Anna utsågs även till Årets Förebild inom Employer Branding av Karriärföretag 2024.

Consid, som idag har drygt 2000 anställda på 46 orter i 6 länder, har fått erkännanden som Sveriges Bästa Arbetsgivare fyra år i rad och tog under år 2024 emot sin 11:e gasellutmärkelse – en prestation som inget annat företag uppnått tidigare. Trots företagets tillväxt har det framgångsrikt behållit en familjär känsla och en tydlig medarbetarcentrerad kultur, något som gjort deras employer branding-strategi till en inspirationskälla för många.

LinkedIn

image

Ingela Mauritzon

Ingela Mauritzon är entreprenör och innovationsforskare vid Högskolan i Halmstad. I sitt företagande stödjer Ingela organisationer som vill navigera frågor kring regulatorisk efterlevnad, kultur och implementering av innovation.

Ingela föreläser regelbundet om relationen mellan kund- och medarbetarupplevelse på Sten K Johnson’s Centrum för Entreprenörskap vid Lunds Universitet och har även arbetat med att utveckla team och kultur under 12 år i Singapore och Peking.

LinkedIn

Samer Al Moubayed

Samer Al Moubayed is the CEO and co-founder of Furhat Robotics - one of the world’s leading social robotics companies.

Furhat recently launched a social robot on the market that is very expressive, life-like and interactive, powered by large language models. The robots use a powerful conversational AI platform that enables the robots to speak and understand more than 40 languages, as well as perceive people and the physical environment around them.

Samer holds a PhD in Conversational AI with focus on Multimodal Interaction. Prior to Furhat, Samer worked at Disney Imagineering, where together with a team of scientists, he developed social robotics for the Disney Parks. He brings a rare combination of real world experience and deep academic knowledge at the intersection of AI and social robotics.

LinkedIn

image

Emil Adén

Emil Adén är en erkänd profil inom HR med mångårig erfarenhet från bla. Nordea, Trafikverket och analys- och employer branding företaget Universum.

Som generationsexpert hjälper han företag att förstå generationers drivkrafter och skapa starka employer branding-strategier som attraherar och behåller talanger. Emil är krönikör och en flitigt anlitad talar; Insikter om framtidens arbetsliv, ledarskap och trender är teman i fokus - Målet är att inspirera och skapa långsiktigt förändring och utveckling.

LinkedIn

image
image

Emma N Stara

Emma N Stara är den före detta copywritern som blev PR-konsult och sedan marknadschef – bara för att förälska sig i Employer Branding. I dag kombinerar hon alla sina passioner från sina över 20 år som kommunikatör i rollen som marknadschef på Great Place to Work och Creative Director för deras Employer Branding Studio.

LinkedIn

image

Gabriella Lockwall

Gabriella Lockwall aktuell med TV4:s ”Förrädarna” är en av Sveriges ledande kroppsspråksexperter och är utbildad skådespelare vid RSAMD i Glasgow. Hon har en Bachelor of Arts i kroppsspråk, röst- och talteknik och pedagogik ”

I sin debutbok berättar Gabriella humoristiskt och pedagogiskt hur hon hjälpt människor att bli av med sin talarrädsla, sina fysiska ovanor eller sin nervositet.

Kort sagt – att bli bättre på att kommunicera med andra.

Äger du ditt kroppspråk? Gabriella delar med sig av tips och insikter på Magnet Summit.




Tidigare program

12:15 till 12:40

Dörrarna öppnas

Våra värdar välkomnar  och registrerar din ankomst i stora foajen.
Hann du inte med kaffet eller te efter lunchen, inga problem du kan ta den nu.
Lämna gärna dina ytterkläder och väskor i vår bemannade garderob.

12:40 till 12:45

Öppning Magnet Summit

Helena Rex, Anna Dyhre och Erik Bergström

12:45 till 13:25

Panelsamtal: Senaste researchen

GenZ - vad vill de av sitt arbetsliv och hur du kan attrahera dem.

Panel: Emma Stenström - Emil Adén - Emma N. Stara
Moderator: Anna Dyhre

13:30 till 14:05

Panelsamtal: Internationell utblick.

Går det att vara nationell på en marknad med internationell konkurrens? 

Panel: Hans-Petter Stub - Katarina Önell
Moderator: Erik Bergström

14:10 till 14:30

Föreläsning: Mångfald som leder till lönsamhet.

Föreläsare: Erika Rydgren
Tema: Att mäta mångfald - nycklar till en bredare talangpool

14:35 till 15:10

Panelsamtal: Våga leta på nya ställen

Så säkrar du matchmaking i ovana världar.

Panel: Seher Yilmaz - Ingela Mauritzon - Erika Rydgren
Moderator: Erik Bergström

15:15 till 15:55

Paus mat och mingel

Vi dukar vi upp en hälsosam matig mingel måltid. Gott om tid att nätverka med branschkollegor nya som gamla. Missa inte att träffa och ta del av våra Partners erbjudande i "PartnerBaren"

16:00 till 16:40

Föreläsning och Panelsamtal: AI, när det levererar resultat och när det missar målet.

Föreläsare: Magnus Lodefalk

Panel: Magnus Lodefalk  - Samer Al Moubayed

Moderator: Anna Dyhre

16:43 till 16:50

Äg ditt kroppsspråk, bli ingen Förrädare.

På scen: Gabriella Lockwall

16:55 till 17:20

På insidan: Consid - Supergasell och Supernöjda medarbetare år efter år. Vad är receptet?

Ett samtal mellan Anna Dyhre och Anna Edstedt

17:25 till 19:00

Presentation och prisutdelning av Magnet Awards 2024

Rony Lutz, Head of Magnet Awards och Maria Svanström leder oss genom åttonde upplagan av SM i Employer Branding..

Vi får ta del av bidragen som tog sig hela vägen till final i de 7 tävlingskategorierna. Därefter får vi följa den rafflande finalen och medaljfördelningen.

  • Kampanj
  • Kultur & Inkludering
  • Tech
  • Strategi
  • Kreativ Innovativ klass
  • Fristående video
  • Grand Prix
19:00

Closing Summit.

FRÅN 19:05

After Summit Bar

Välkommen att fira tillsammans under trevlig former och skön musik i barerna på MAXIM:


Partners


Ett stort tack till

image

Recman

Samarbetspartner - recman.se

RecMan är Nordens ledande IT-lösning för rekrytering och bemanning. Vi förstår att våra kunder behöver pålitlighet, effektivitet och struktur i sina dagliga verksamheter för att överträffa konkurrenterna. Därför utmanar vi ständigt balansen inom mjukvarovärlden i de branscher vi verkar i och skapar innovation för att våra kunder ska kunna blomstra. Genom att erbjuda kompletta lösningar med ett omfattande verktyg, som annars skulle kräva flera separata system, hjälper vi våra kunder att effektivisera och lyckas i sin dagliga drift.

Sedan vår start 2013 har vi fokuserat på att leverera de mest pålitliga och heltäckande lösningarna för bemannings-, konsult- och rekryteringsbyråer i hela Europa och Latinamerika. Vår ATS-lösning bidrar också till att strömlinjeforma interna rekryteringsprocesser för företag, oavsett bransch, inom samma regioner.

Välkommen att besöka oss på Magnet Summit den 20e mars där ni får en pratstund med oss och lära känna framtidens affärsverktyg.

image

Jobbland

Samarbetspartner - jobbland.se

Jobbland är en ledande aktör inom rekryteringsmarknadsföring och content creation, med en stark ambition att modernisera rekryteringsprocessen, öka transparensen och optimera matchningen mellan kandidater och arbetsgivare.

Med Sveriges snabbast växande jobbsökmotor, erfarenhet från tusentals rekryteringskampanjer, samt data från både hemsidan och undersökningar banar vi vägen med en strävan att möta både företags och kandidaters behov i rekryteringsprocessen.

Idag är Jobbland del av Duunitori Group, ett ledande nordiskt företag inom rekryteringsmarkandsföring.

Vi ser fram emot att träffa er på Magnet Summit!

image

Life Inside

Samarbetspartner

Fånga och konvertera era besökare på hemsidan, karriärsidan och i jobbannonser med interaktiva videohälsningar direkt från era medarbetare, eller låt en verklighetstrogen AI-avatar representera ert företags ansikte utåt. Med Life Inside kan ni enkelt skapa nästa nivå av engagerande upplevelser som känns lika personliga som ett fysiskt möte, utan att behöva vara det. Life Inside är den ledande plattformen för interaktiv video, använd av varumärken i alla branscher och företag i alla storlekar. Genom att använda vår teknik, får ni möjlighet att inte bara kommunicera ert budskap och arbetsgivarvarumärke, utan också att skapa djupare relationer med potentiella talanger och kunder.

Möt oss på Magnet Summit och upptäck de senaste innovationerna inom interaktiv videoteknologi. Se hur vi kan hjälpa er att ta ert arbetsgivarvarumärke till helt nya höjder. Välkommen att tillsammans med oss skapa framtidens employer branding!

image

Great place to work

Samarbetspartner

Vårt mål är att hjälpa dig bygga en framgångsrik företagskultur, där tillväxten och människorna växer tillsammans.

Vi hjälper organisationer och företaget oavsett bransch och storlek. Bostadsbolag, it-bolag, kommunala bolag, advokatbyråer, konsultbolag... Ja, alla som vill bygga en framgångsrik företagskultur, helt enkelt.

Genom att undersöka vad dina medarbetare tycker om din organisation ger vi dig insikter kring styrkor och svagheter och vägledning för att utvecklas till en bättre arbetsplats.

För dig som kommit långt med arbetsplatskulturen erbjuder vi en Great Place To Work-certifiering. En kvalitetsstämpel som du kan använda som employer branding för att visa att ni är en riktigt bra arbetsplats. Den hjälper dig att behålla dina talanger och attrahera nya.

Det funkar, det vet vi efter snart 40 års verksamhet.

image

Marknadsföreningen Sverige

Marknadspartner

Om Marknadsföreningen Sverige Marknadsföreningen Sverige, anno 1919, är ett av Sveriges största professionella nätverk för marknadsförare och kommunikatörer. Vi skapar mötesplatser och möjliggör livslångt lärande genom ett vasst pärlband med seminarier, event, nätverksgrupper, rådgivning och kurser. Marknadsföreningen är stolta arrangörer av tävlingen Årets Marknadschef, som även utser Årets Varumärkesresa, Årets Framtidslöfte och Årets Disruptör.

Som medlem i Marknadsföreningen Sverige får du tillgång till kompetensutveckling, nätverkande och inspiration för att navigera i en dynamisk och föränderlig värld. En styrka är också de många nya möten och kontakter som skapas. Tillsammans blir vi starkare, smartare och bättre.

På mis.se kan du läsa mer om föreningen och medlemskap (för dig eller hela teamet, digitalt eller IRL). Vi ser fram emot att träffa dig på Magnet Summit och Awards i mars och du får som deltagare på eventet också möjlighet att prova vår temabaserade nätverksgrupp Employer Branding senare i vår.

image

Contrast AB

Eventpartner

Vårt uppdrag som Eventbyrå handlar ytterst om att om att stärka relationerna mellan varumärken och de människor som betyder allra mest för dem. Inget slår mötet mellan människor när du vill framkalla känslor, förmedla budskap eller förändra attityder. Det har vi gjort sedan 1994. Och vi gör det både live och digitalt – för medarbetare, kunder eller konsumenter.

image

Mevida AB

Eventpartner

Mevida levererar teknisk utrustning samt konsultation till möten, event, studioproduktioner, utställningar och mässor. Projekten sträcker sig från möten och event med tillfälligt uppmonterad teknik till utställningar på museum installerade för att besökas i flera år. Tack vare denna stora variation på uppdrag har Mevida en bred kunskap gällande innovativ teknik, och kombinerar erfarenheterna för att skapa kreativa lösningar som uppfyller kundens visioner.

Snickeriverksamhet kombinerat med teknisk expertis gör att Mevida kan specialanpassa byggnationer för att få teknisk utrustning att visuellt passa in i omgivande miljöer. Från idé, till skiss och tillverkning, och slutligen installation på plats - är Mevida med i hela processen.

Med ett stort utbud av teknisk utrustning för uthyrning(bildskärmar, lampor, högtalare, mikrofoner, kameror) levererar Mevida helhetslösningar till olika sorters event, från det småskaliga mötet med några mikrofoner och en högtalare - till den stora produktlanseringen med LED-skärm och kameraproduktioner.

Mevida står även bakom den tekniska leveransen i Studio Puck, genom installation av samtlig utrustning samt ansvar för personal och projektledning.

image

Studio Puck

Eventpartner

Studio Puck är en professionell, fullt utrustad och hjälpsam studio för livesändningar, inspelningar, hybridevent och hubmöten. Det centrala läget på Kommendörsgatan 24, mitt i Östermalmspulsen, gör att det är nära till T-bana, restauranger och kontor. Studion är belägen i tidigare Biograf Puck (även Roy Anderssons f.d. filmproduktionsateljé) - en rymlig lokal där film och TV-produktion sitter i väggarna. Här ryms nu LED-skärmar, streamingutrutsning, professionella kameror, ljud- och ljusteknik samt interaktiva ytor.

När Studio Puck byggdes samlade vi flera års erfarenheter av Digitala och Hybrida events och utrustade studion därefter. Hos oss finns allt du behöver för en lyckad sändning, klart från början och utan tillkommande kostnader, dessutom i Stockholms mest välkomnande studiomiljö. Studioytan är byggd för att lätt kunna anpassas för att lyfta fram just ditt varumärke och budskap och 30-40 personer sitter bekvämt som publik i lokalen.

Exempel på produktioner som huserat i Studion är kapitalmarknadsdagar, reklamfilmer, chefsmöten, produktlanseringar och inspelning av utbildningsmaterial.